Un Pla Educatiu d’Entorn (PEE) és una iniciativa oberta i de cooperació educativa que vol donar una resposta integrada i comunitària a les necessitats educatives dels infants i joves, coordinant i dinamitzant l’acció educativa d’una zona més enllà de l’àmbit escolar. El Departament d’Ensenyament de la Generalitat de Catalunya ha posat en marxa els Plans Educatius d’Entorn per potenciar aquelles iniciatives i facilitar l’emergència de nous projectes que donin una resposta integrada i comunitària a aquestes necessitats. Els PEE s’adrecen a tot l’alumnat i a tota la comunitat educativa, però amb una especial sensibilitat als sectors socials més desafavorits i fràgils i a les edats més vulnerables, per tal d’assegurar-ne la igualtat d’oportunitats. Els PEE tenen com a objectiu general promoure la cohesió social a través de l’educació intercultural, l’equitat i l’ús de la llengua catalana. Les actuacions d’un PEE s’emmarquen dins els següents objectius: incrementar l’èxit escolar, millorar el vincle entre família, escola i entorn, enfortir les xarxes educatives i la participació en activitats de lleure, reduint desigualtats entre col·lectius.
OBJECTIUS GENERALS DEL PEE
- Contribuir a incrementar l’èxit acadèmic.
- Contribuir a millorar les condicions d’escolarització.
- Potenciar la participació en activitats i espais de convivència de l’entorn escolar.
- Millorar la presència i l’ús social de la llengua catalana com a llengua compartida i de cohesió, en un marc de respecte i valoració de la diversitat lingüística.
- Potenciar l’educació en valors i el compromís cívic.
- Potenciar l’educació en el lleure.
- Potenciar el treball i l’aprenentatge en xarxa de tots els agents educatius que operen en el territori.
- Millorar l'educació integral: Amb una visió d'educació més àmplia, s'inclou no només l'aprenentatge acadèmic, sinó també valors, habilitats socials i emocionals, activitats extraescolars, esportives, culturals, etc.
- Coordinar els agents educatius: Serveix per establir una xarxa de col·laboració entre escoles, famílies, entitats socials, associacions culturals i esportives, així com altres institucions, per tal d'optimitzar els recursos educatius disponibles al nostre municipi.
- Afavorir la participació de les famílies i la comunitat: El PEE involucra activament les famílies en l'educació dels seus fills i facilita la col·laboració entre la comunitat educativa i altres serveis municipals, com serveis socials, sanitaris i culturals.
- Èxit escolar i educatiu: Dins del marc del Pla Educatiu de l’Aldea, durant aquest passat curs 2023-2024 s'han dut a terme accions per donar suport a la millora dels resultats acadèmics de l’alumnat. En concret, s'han realitzat dos tallers d'estudi assistit: un adreçat a l’alumnat de l'Escola Mª Garcia Cabanes i un altre destinat al de l’escola 21 d’abril. Els criteris per gaudir d’aquest recurs han estat consensuats entre els professionals d’ambdós centres. Com és lògic, s’ha prioritzat l’assistència d’aquell alumnat que, per motius principalment socioeconòmics, no hauria pogut accedir, per mitjans propis, a reforços educatius de caràcter privat fora de l’àmbit del Pla Educatiu d’Entorn.
- Educació en valors i convivència: L'educació en valors i la convivència són pilars fonamentals dins d'un Pla Educatiu d'Entorn, ja que permeten fomentar una comunitat més inclusiva, solidària i cohesionada. A través d'activitats que promouen la participació col·lectiva i la responsabilitat social, els infants i joves no només adquireixen coneixements acadèmics, sinó també eines per convertir-se en ciutadans compromesos i empàtics. En el cas del Pla Educatiu d'Entorn de l'Aldea, durant el curs 2023-24 s'han impulsat diverses activitats amb un fort component social i cultural que han tingut un impacte positiu en la comunitat educativa. Destaca, per exemple, la caminada solidària per recaptar fons per a la Marató de TV3, així com una altra caminada organitzada per l'associació ATEATE, dedicada a donar suport i visibilitat als trastorns de l'espectre autista. També es va celebrar la festa "Posa't la gorra", que va servir per conscienciar sobre el càncer infantil i unir esforços en favor d'aquesta causa. A més d'aquestes iniciatives solidàries, s'han dut a terme activitats culturals que han fomentat les sinergies entre els centres educatius del municipi. Entre aquestes, cal destacar la recreació de la sega de l'arròs, una activitat que valora les tradicions locals, la plantada de flors per embellir l’espai públic, i un concert de la banda de música del poble, que va acompanyar una coral formada per l'alumnat de cinquè de les dues escoles de primària del municipi. Aquestes activitats, a més de fomentar la convivència, contribueixen a l'enriquiment cultural dels alumnes i al desenvolupament del sentiment de pertinença a la comunitat.
- Participació de les famílies: La implicació de les famílies en el procés educatiu dels nostres infants i joves és un aspecte clau per al seu èxit acadèmic i personal. Som conscients que la col·laboració activa entre famílies, docents i la resta d'agents de la comunitat educativa és fonamental per afrontar els nous reptes que ens plantegen els continus canvis dins de l'àmbit de l'educació. És per aquest motiu que moltes de les activitats del curs 2023-2024 han estat programades en cap de setmana o bé fora de l’horari lectiu, justament per facilitar l’assistència de les famílies del nostre alumnat.
- Foment de la llengua catalana: El foment de la llengua catalana dins del Pla Educatiu d'Entorn és essencial per garantir la cohesió social i cultural a la nostra comunitat, especialment en un entorn divers i plural com el que tenim avui dia. La llengua és un element clau d'integració, i la seva promoció contribueix a crear vincles entre les persones, ajudant les famílies nouvingudes a sentir-se part activa del municipi i a participar de manera més plena en la vida comunitària. En aquest sentit, l’adhesió del Pla Educatiu d’Entorn de l’Aldea al projecte Vincles d'Òmnium Cultural ha estat una iniciativa de gran valor. Aquest projecte ofereix un taller de català oral, dinamitzat per voluntaris del mateix municipi, que no només facilita l'aprenentatge de la llengua a les persones nouvingudes, sinó que també promou la creació de relacions interpersonals i afavoreix el sentiment de pertinença a la comunitat.
- Foment d'estils de vida saludables: El foment d’un estil de vida saludable, tant físicament com psicològicament, és una de les prioritats fonamentals del Pla Educatiu d'Entorn, ja que contribueix directament al benestar global dels infants i joves. En un món cada vegada més accelerat, és essencial proporcionar a les noves generacions eines que els ajudin a mantenir un equilibri entre la salut física i emocional, de manera que puguin créixer de manera integral i desenvolupar-se plenament com a persones. Les activitats organitzades dins del Pla Educatiu d'Entorn, com les caminades i les que faciliten el contacte amb la natura, són clau per promoure hàbits de vida saludables. Aquestes activitats fomenten la pràctica d'exercici físic, tan necessària per a la salut del cos, mentre que, al mateix temps, ofereixen moments de desconnexió, relaxació i gaudi de l'entorn natural, contribuint a reduir l'estrès i millorar el benestar emocional. A més, el Programa d'educació emocional dut a terme a la Llar d'infants ha estat una eina fonamental per treballar l'equilibri emocional des de la primera infància. Aquest programa ofereix als més petits les eines necessàries per reconèixer, expressar i gestionar les seves emocions de manera saludable, un aprenentatge essencial que els acompanyarà durant tota la vida. L’educació emocional no només ajuda a prevenir problemes futurs relacionats amb l'estrès o l'ansietat, sinó que també fomenta la capacitat d’establir relacions socials més sanes i empàtiques.