A conseqüència del desús de l’antic traçat del ferrocarril que unia València amb Tarragona, i fruit de la col·laboració entre els Ajuntament de L’Aldea, Camarles i L’Ampolla, s’ha recuperat el traçat que unia les tres poblacions per poder ser recorregut amb bicicleta o a peu. La Via Verda del Delta de l’Ebre esta formada per tres trams: Tram 1 L’Aldea-Lligallos, Tram 2 Lligallos-Camarles, Tram 3 Camarles-L’Ampolla (línia de costa).
Aquest Tram 1: L’Aldea-Lligallos té una longitud de 1.870 metres i transcorre pel nou passeig de l’antiga via del tren, passant pel monument format per un antic vagó de tren, en homenatge als treballadors i treballadores de l’antiga estació del tren, l’oficina de turisme de L’Aldea, l’edifici de l’antiga estació del ferrocarril i l’àrea d’autocaravanes, tot vorejant el nucli urbà amb una gran oferta de restauració i comerç.
Una mica d’història
El 5 de juliol de 1856 l’Estat va atorgar al Sr. Jose Campo, la concessió del ferrocarril de via ampla de València a Tarragona. El tram Tarragona – L’Aldea fou inaugurat el 12 de març de 1865 amb l’arribada del primer tren a L’Aldea provinent de Tarragona. Continuaren els treballs de construcció de trams Ulldecona-Tortosa i L’Aldea Tortosa que foren inaugurats el 1867 tot i mancar la seva unió a Tortosa al no estar acabat el pont sobre el riu Ebre que va haver de ser construït amb els condicionants de l’exèrcit que demanava un llum de 17 mts entre els pilars per permetre el pas pel riu d’embarcacions de guerra. Finalment el 21 de juny de 1868 s’inaugura el pont sobre l’Ebre i per tant entrà en servei tota la línia entre València i Tarragona, com a gran eix de transport de mercaderies i viatgers entre Catalunya i el País Valencià. La companyia AVT fou absorbida el 1891 per la Companyia de los Caminos de Hierro del Norte de España que la va seguir explotant fins després de la guerra civil quan el 1941 fou creada RENFE com a resultat de la nacionalització de tota la xarxa de ferrocarrils d’ample Ibèric (1974 mm), anys més tard la línia fou modernitzada i va ser electrificada l’any 1973 entre València i Tarragona. El 1996 L’Aldea va perdre l’estació del traçat original del ferrocarril que transcorria pel centre de la població en favor d’un nou traçat anomenat L’Aldea-Amposta-Tortosa situada a les afores de la població.
Accés a la via verda:
El km. 0 del tram 1 L’Aldea-Lligallos, comença a l’aparcament de la plaça 1 d’octubre al costat de l’Ajuntament. I finalitza al Barranc del Mas Roig. Altres punts d’accés al Tram 1 de la Via Verda són des de l’oficina de Turisme i l’Àrea d’Autocaravanes.